Czas na marketing mobile - first!

  • Od czego zacząć wdrażanie strategii mobile-first?
  • Jakie rozwiązania są rekomendowane dla twojego biznesu?
  • Jaki kształt mogą przybierać działania lokalne?
ECOM_18_30.jpg

Smartfony są dziś równie ważne jak komputery, a nawet ważniejsze, jeśli chodzi o sposób przeglądania internetu i ofert online. Chcemy sprzedawać w sieci? Warto postawić na strategię marketingową mobile-first. Wyjaśniamy, co warto wdrożyć i dlaczego.

Strategia mobile-first sprowadza się przede wszystkim do tego, aby stworzyć i prowadzić działania zapewniające dotarcie do docelowych odbiorców na ich smartfonach, tabletach i innych urządzeniach mobilnych. Do tego celu wykorzystujemy strony WWW, pocztę e-mail, SMS-y i MMS-y, serwisy społecznościowe i aplikacje mobilne.

W ostatnich latach użytkownicy częściej i chętniej korzystają z urządzeń mobilnych niż komputerów, a sam świat technologii stał się bardziej rozdrobniony – jeden użytkownik może używać kilku różnych sprzętów i dziesiątek aplikacji czy przeglądarek, i z każdego źródła może trafić do naszego sklepu czy strony z usługami. Z tego powodu działania marketingowe również powinny być rozdrobnione – warto wykorzystywać różne kanały dotarcia do potencjalnego klienta.

Zaczynając od e-maila, przez kampanie reklamowe PPC (pay-per-click) i działania SEO (pozycjonowanie), po content marketing i social media marketing, na rynku jest obecnie wiele kanałów marketingowych, które umożliwiają dotarcie do praktycznie każdego odbiorcy. Zanim jednak zaczniemy korzystać z poszczególnych narzędzi, powinniśmy przygotować odpowiedni plan.

Zacznij od celów i kluczowych wskaźników

Strategia marketingowa mobile-first zaczyna się od przygotowania informacji o klientach docelowych, zupełnie jak w przypadku tworzenia dowolnej strategii. Pierwszym krokiem jest zrozumienie, kim są nasi odbiorcy, a do tego celu warto skorzystać z zasad związanych z tworzeniem tzw. Buyer Persona. Jest to profil klienta, zawierający szczegółowy opis tego, co go wyróżnia (m.in. ile zarabia, ile ma lat, jakie są jego zainteresowania, gdzie pracuje). Im więcej szczegółów będziemy w stanie ustalić o naszym kliencie, tym łatwiej – poprzez działania marketingowe – będzie nam później do niego dotrzeć.

Każda firma posiada zazwyczaj co najmniej kilka typów klientów, więc warto stworzyć wszystkie niezbędne profile, nie zapominając również o takich aspektach, jak główne źródła pozyskiwania informacji czy zastrzeżenia i obawy co do zakupu – to cenne informacje, o których zapomina spora grupa przedsiębiorców, gdy tworzy Buyer Personas dla swoich biznesów. Dodatkowo pomocnym rozwiązaniem na tym etapie będą badania o rynku mobilnym i użytkownikach, które są łatwo dostępne w sieci.

Kolejnym krokiem powinno być wyznaczenie celów i stworzenie planu, który pozwoli je osiągnąć. Tu z pewnością przyda się określenie konkretnych KPI (Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności, stosowane w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji). Podobnie jak inne działania biznesowe, mobilny marketing składa się z mierzalnych działań, które możemy później optymalizować. Warto stworzyć więc realistyczne i mierzalne wskaźniki KPI, które określają sukces danej kampanii. Pod uwagę możemy tutaj wziąć np. zaangażowanie odbiorców czy pozyskiwanie danych kontaktowych (leadów), a także samych transakcji (konwersji).

Duże znaczenie ma również to, co mierzymy na stronie WWW. Tutaj z pewnością można polecić popularne narzędzie Google Analytics. Dzięki niemu będziemy w stanie ustalić, jak skuteczne są nasze mobilne treści i działania oraz które z podstron wymagają optymalizacji pod kątem przeglądania ich na urządzeniach mobilnych. Istotne są takie szczegóły, jak ilość i jakość generowanego ruchu, wyświetlenia strony, współczynnik odrzuceń, czy czas ładowania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM