CRM – system nadzoru czy narzędzie ułatwiające pracę?

O ile menedżerów sprzedaży do korzyści płynących z systemu CRM nie trzeba przekonywać, o tyle handlowcy często uważają go za zło konieczne, widząc w nim jedynie źródło dodatkowych obowiązków. Jak sprawić, aby handlowcy pokochali CRM?

Bardzo wiele firm w pewnym momencie rozwoju dostrzega niedostateczne wsparcie biznesu w używanych systemach transakcyjnych, bazach danych oraz aplikacjach na komputerach użytkowników. Dotyczy to zwłaszcza organizacji o profilu handlowym, nastawionych na częstą interakcję z klientami i budowanie długotrwałych relacji, borykających się ze złożonością organizacji oraz skomplikowanymi procesami sprzedażowymi i obsługowymi.

Często rozpatrywane jest wówczas rozwiązanie klasy CRM (ang. Customer Relationship Management), które pozwala m.in. sprawniej kształtować i optymalizować procesy, zarządzać zespołami sprzedażowymi i ich celami, dostarczać w jednej aplikacji komplet informacji potrzebnych do sprawnej realizacji sprzedaży, marketingu czy działań obsługowych. Przez ostatnie kilkanaście lat rozwiązania CRM przeszły znaczącą ewolucję – od prostych rozwiązań typu contact/activity management (umożliwiających przede wszystkim wgląd w dane klienta i rejestrowanie prostych aktywności, typu spotkanie czy rozmowa telefoniczna) do złożonych silników biznesowych, które definiują procesy biznesowe, pozwalają na segmentację klientów i automatyzację podejmowanych działań oraz przeprowadzenie całości procesu sprzedaży w jednej aplikacji (od pozyskania danych potencjalnego klienta przez ofertowanie aż po pozyskanie umowy/zamówienia), a także umożliwiają obsługę całego otoczenia biznesowego – obok klientów również np. partnerów czy dostawców.

Wdrożenie systemu CRM budzi jednak często skrajnie różne emocje, zwłaszcza wśród handlowców. Menedżerowie chętniej stosują rozwiązania CRM jako środek umożliwiający podejmowanie szybszych i trafniejszych decyzji biznesowych, ułatwiający dostęp do zagregowanych raportów w czasie rzeczywistym, pozwalający w prosty sposób kształtować i optymalizować procesy biznesowe i struktury (np. zespoły handlowców, regionalizacja sprzedaży, tworzenie celów sprzedażowych i nadzór nad nimi). Natomiast handlowcy z reguły podchodzą do CRM z dużo większą rezerwą, mimo że na co dzień narzekają na utrudniony dostęp do informacji i konieczność pracy w mało intuicyjnych aplikacjach transakcyjnych, nieprzygotowanych do elastycznej obsługi sprzedaży – takich jak systemy ERP.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.