Case study: restrukturyzacja działu sprzedaży

Dla wielu firm restrukturyzacja jest jedyną szansą nie tyle na ratunek, ile na przyspieszenie rozwoju i zwiększenie wartości. Przychodzi moment, w którym prężnie rozwijające się średnie przedsiębiorstwa stają się na tyle duże, że konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian. Jak dobrze przeprowadzić restrukturyzację w dziale sprzedaży? Pokażemy to na przykładzie.

SS_31_24.jpg

Dział sprzedaży jest tak naprawdę najważniejszy w firmie. To właśnie od niego zależy sukces przedsiębiorstwa na rynku. Jej strategia powinna być spójna ze strategią biznesową przedsiębiorstwa. Założenia strategii biznesowej muszą zostać precyzyjnie przełożone na oczekiwania wobec sprzedaży. W związku z tym wszelkie zmiany zachodzące w tym dziale mają wpływ na działanie całej organizacji. Kiedy planujemy strategiczne zmianany, np. o wejściuena nowe rynki czy o rozbudowanie modelu biznesowego, musimy myśleć o dziale sprzedaży, bo to w głównym stopniu zespół handlowców zrealizuje nową strategię przedsiębiorstwa.

Rozwój firmy wymaga zmian – case study

Firma zajmująca się hurtową sprzedażą książek i zabawek w ciągu 10 lat stała się jednym z liderów w branży. Rozwinęła swoją działalność na terenie całego kraju, a także zdobyla zagraniczne rynki. Obecnie zatrudnia 200 pracowników. W dziale sprzedaży pracuje 11 handlowców oraz dyrektor. Hurtownia obsługuje około 2000 klientów. Co roku pozyskuje około 100 nowych, ale nie są oni aktywnie poszukiwani przez handlowców. Przychodzą w drodze polecenia lub w efekcie własnych potrzeb. Hurtownia z małej firmy, bez stałej struktury i sztywnych schematów działania, stała się dużym przedsiębiorstwem, które potrzebowało większej kontroli nad procesami oraz rozwinięcia skrzydeł.

Celem firmy stało się, po pierwsze uporządkowanie procesów sprzedażowych, żeby zapewnić stabilny rozwój i wzrost. Po drugie właściciele chcieli w pełni wykorzystywać potencjał zespołu. W plany i cele firmy wpisano pomysł rozbudowania modelu biznesowego, który zakładał wejście także na rynek B2C. Pod uwagę brano również opcję sprzedaży spółki w dalszej przyszłości. W związku z tym dział handlowy wymagał restrukturyzacji, czyli dostosowania procesów sprzedażowych do nowej sytuacji i wyzwań, a także do nowych celów biznesowych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.