Bumerang, czyli ponowne zatrudnienie pracownika, który już raz odszedł z firmy

  • Jakie są zalety i wady ponownego zatrudnienia pracownika, który już raz odszedł z firmy?
  • Kiedy nie warto się decydować na takie rozwiązanie?
  • Jak ponowne zatrudnienie byłego pracownika wpływa na zespół?
SS_58_24.jpg

Firma wraca na pełne obroty po pandemicznych zawirowaniach. Klienci składają zamówienia. Widać kolejne możliwości rozwoju, a ty masz wakaty. Dowiadujesz się, że handlowiec, który odszedł w ubiegłym roku, szuka pracy. A gdyby tak go ściągnąć z powrotem? Wyniki miał dobre, klientów zna, może jest jeszcze nawet w systemach. Może to dobra opcja? Może. Ale nie musi taka być.

Aż 56% HR-owców i 51% menedżerów rozważa kandydaturę pracownika, który odszedł w dobrej atmosferze. Badanie Workplace Trends1 pokazało istotne zmiany w podejściu do tematu. 76% menedżerów HR przyznaje, że choć w przeszłości tego nie robili, dziś biorą pod uwagę zatrudnienie osoby, która odeszła. Znak czasów? Zdecydowanie. Średnio 40% odchodzących pracowników rozważa powrót – jednak procent różni się w zależności od pokolenia. Choć tylko 29% baby boomersów dopuszcza do siebie taką myśl, odsetek wzrasta do 33% dla pokolenia X i aż do 46% dla mIllenialsów2.

Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować nie tylko osobowość, lecz także szereg innych aspektów

To, że kadra rotuje, jest oczywiste. Wygląda na to, że pracownicy-bumerangi przestają być rzadkością i szefowie częściej stają przed dylematem, czy przyjąć daną osobę ponownie.

Szukając odpowiedzi, warto wziąć pod uwagę kilka elementów: kulturę organizacji i panujące w niej zasady, kontekst, w jakim pracownik opuścił firmę, poprzednie wyniki i zaufanie, które zbudował z pracodawcą. Nie bez znaczenia jest też odpowiedź pytanie „Jak ponowne przyjęcie pracownika wpłynie na morale zespołu i na moje relacje z podwładnymi?”.

Stary-nowy pracownik jest tańszy i mniej ryzykowny

Z biznesowego punktu widzenia zatrudnienie byłego pracownika jest z reguły tańsze. Szacuje się, że koszt rekrutacji i onboardingu jest niższy nawet o połowę. Inwestycja obarczona jest także mniejszym ryzykiem, bo jest mniej prawdopodobne, że pracownik nie pasuje do kultury organizacyjnej i nie dogada się z zespołem. Jeśli współpracowałeś z danym człowiekiem, wiesz, czego się po nim spodziewać. Oczywiście gwarancji nie ma, ale lepiej przewidzisz jego zachowanie niż kogoś zupełnie nowego.

Przy zatrudnianiu dawnego handlowca benefitem mogą być relacje z klientami. Jeśli cieszył się zaufaniem, znał potrzeby klientów i ich cele, w krótkim okresie przyniesie to korzyści.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.