Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

  • Czy praca zdalna jest jeszcze przez pracowników postrzegana jako benefit?
  • Jakie nowe pomysły na benefity pozapłacowe pojawiły się w trakcie i po pandemii?
  • Czego aktualnie pracownicy oczekują od pracodawców?
SS_63_20.jpg

Pandemia zmieniła okoliczności, w których funkcjonują pracownicy. W konsekwencji ich oczekiwania względem pakietu świadczeń dodatkowych bardzo często są zupełnie inne niż jeszcze dwa lata temu. Pracodawcy mają tego świadomość i podejmują działania prowadzące do aktualizacji swojej oferty tak, aby jak najlepiej odpowiadała na nowe potrzeby.

W sytuacji przedłużającej się pandemii świat zmienia się bezpowrotnie. Przeobraża się praktycznie każdy aspekt życia, również kwestie zawodowe. Rynek pracy bardzo mocno odczuł i nadal odczuwa zmiany zachodzące na świecie. Dobrowolna lub obowiązkowa praca zdalna, wymóg odbywania izolacji lub kwarantanny czy też potrzeba jednoczesnego łączenia pracy zawodowej z życiem prywatnym postawiły przed pracownikami zupełnie nowe wyzwania. Te z kolei mocno wpłynęły na ich aktualne potrzeby.

W związku z tym, oczekiwania pracowników wobec oferowanych przez pracodawcę dodatków pozapłacowych również znacząco ewoluowały. Benefity pracownicze to dosyć istotny temat dla większości pracodawców. Odpowiednio skrojony pakiet świadczeń wspiera bowiem budowanie kultury organizacyjnej firmy, zwiększa motywację zatrudnionych, a także pozwala na zmniejszanie fluktuacji kadr. Pracownicy i kandydaci bardzo często doceniają firmy mające ciekawe pakiety benefitów, które oferują wsparcie w ważnym dla nich obszarze i stanowią realną odpowiedź na ich potrzeby. Jest to zatem narzędzie wspierające nie tylko walkę z rotacją w organizacji, lecz również prowadzone przez nią procesy rekrutacyjne.

Praca zdalna to nie benefit

Ostatnie dwa lata przyniosły dosyć istotne zmiany w zakresie oferowanych benefitów. To, co wcześniej było bardzo pożądane, czyli praca zdalna, w wyniku pandemii praktycznie z dnia na dzień w większości firm stało się faktem. Dziś mało kto nazwie możliwość pracy w pełni zdalnej lub hybrydowej benefitem. Jest to po prostu element nowej rzeczywistości, w której funkcjonują profesjonaliści. To właśnie większa elastyczność firm wobec miejsca świadczenia pracy wydaje się być największą rewolucją w całej układance ofert pracodawców. W ostatnim czasie niejednokrotnie musieli mocno zweryfikować swoje dotychczasowe podejście do pracy z domu.

Przed pandemią w skład pakietu świadczeń najczęściej wchodziła prywatna opieka medyczna, karnety sportowe oraz ubezpieczenie na życie. Obecnie ten standard wygląda nieco inaczej, a w ofercie firm zazwyczaj pojawiają się: ubezpieczenie na życie, prywatna opieka medyczna, szkolenia, system kafeteryjny (w którym pracownik ma możliwość wyboru benefitów) oraz elastyczny czas pracy. Przy czym ponownie należy podkreślić, że sama praca zdalna przestała być postrzegana jako benefit i obecnie jest rozpatrywana w nowej kategorii – obowiązującego w firmie modelu pracy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.