Kluczowe wskaźniki efektywności w marketingu

Dział marketingu stanowi wyodrębniony sektor w przedsiębiorstwie, którego działania są skoncentrowane na dbałości o wizerunek marki, promowaniu oferty handlowej, a także strategii budowania trwałej relacji między firmą a odbiorcą. Jakość tych działań oraz ich efekty powinny być na bieżąco monitorowane i oceniane. W tej sytuacji warto wykorzystywać wskaźniki KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które dostarczają przejrzyste oraz rzetelne informacje, m.in. o powodzeniu kampanii reklamowych, akcji promocyjnych, poziomie zainteresowania ofertą i liczbie pozyskanych klientów.

CiRZ_220_34.jpg

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) koncentrują się na konkretnych aspektach funkcjonowania organizacji. Mają one podstawowe znaczenie zarówno dla obecnego, jak i dla przyszłego sukcesu tej organizacji, a mogą mieć charakter finansowy lub niefinansowy.

Główne cechy wskaźników KPI:

  • są prezentowane jako współczynniki, średnie i stosunki (zwykle nie są to przetworzone liczby);
  • graficznie są przedstawiane w formie przypominającej termometry, tachometry lub symbole oznaczające zmiany; stanowią podstawę alarmów wzywających do podjęcia konkretnych działań, gdy wyniki znacząco odbiegają od normy.

Zmierzenie tych wskaźników pozwala na wyciągnięcie wniosków co do skuteczności każdego z badanych narzędzi marketingowych i modyfikowanie na tej podstawie kolejnych działań.

Podstawowe wskaźniki finansowe to:

  • zysk = przychód – koszty,
  • NPV = wartość bieżąca netto,
  • IRR = wewnętrzna stopa zwrotu,
  • zwrot nakładów = wymagany czas, aby zwrot z inwestycji w marketing umożliwił pokrycie kosztów podjęcia konkretnych działań marketingowych.

Najbardziej popularne wskaźniki KPI, pozwalające na efektywny pomiar działań marketingowych, to:

  • ROMI (return on marketing investment),
  • wartość życiowa klienta (CLV),
  • CAC (customer acquisition cost),
  • CTR (click through rate),
  • CPA (cost per action),
  • CPM/CPT (cost per mille / cost per thousand),
  • CPC (cost per click),
  • CR (conversion rate),
  • średni koszt pozyskania leada ze strony,
  • wielkość bazy klientów ze zgodą na kontakt handlowy,
  • średnia liczba e-maili kierowana do jednego klienta w miesiącu,
  • konkurencyjność cenowa – średnia cena produktów vs konkurencja,
  • liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej,
  • liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
  • wskaźnik NPS (net promotor score),
  • średnia liczba transakcji dokonywanych przez jednego klienta w roku,
  • udział transakcji z kodami rabatowymi i voucherami,
  • liczba zapisów do newslettera,
  • liczba rezygnacji z newslettera.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.