10 przykazań UX w e‑commerce

  • Co utrudnia zakupy i powoduje, że klienci czują się zagubieni na stronie sklepu?
  • Jakie rozwiązania poprawiają wygodę zakupów w sklepie i budują lojalność klienta?
  • Co sprawia, że klient chętnie wraca do sklepu?
ECOM_7_48.jpg

Klienci preferują szybkie, wygodne i intuicyjne zakupy. Warto więc poznać dobre praktyki user experience stosowane przy projektowaniu systemów e-commerce. Ta wiedza pozwoli dostosować sklep do ciągle zmieniających się wymagań klientów oraz trendów zakupowych.

Projektowanie według dobrych praktyk user experience oznacza tworzenie systemu e-commerce, który będzie dla klienta atrakcyjny wizualnie, użyteczny i intuicyjny. Przede wszystkim jednak korzystanie z niego ma sprawiać klientowi przyjemność i satysfakcję. W raporcie UX and User Research Industry Survey Report z 2017 roku 56% ankietowanych stwierdziło, że badania UX zwiększają jakość oferowanych produktów lub usług. Równocześnie 52% przyznało, że jeszcze nie ma w swojej firmie zespołu odpowiedzialnego za badania UX. Co ciekawe, 46% badanych wyraziło chęć zaangażowania większej liczby pracowników w badania doświadczeń użytkowników.

Opinia klienta jest coraz ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji biznesowych, dlatego coraz więcej projektantów UX stale pracuje nad dobrymi praktykami, dzięki którym strony internetowe, w tym sklepy online, są transparentne, intuicyjne w użytkowaniu oraz przyjazne dla oka.

Informacje o warunkach dostawy przy produkcie

Skrócona ścieżka zakupowa powinna zaczynać się już w karcie produktu. Zazwyczaj zawiera ona podstawowe informacje, takie jak: cena, dostępne rozmiary, warianty, kolory. Warto jednak wzbogacić ją o liczbę dostępnych sztuk, koszty dostawy i realny czas wysyłki. Czynnikiem, który na pewno wpłynie na pozytywną decyzję zakupową klienta, będzie darmowa dostawa, dlatego też taka opcja powinna zostać wyszczególniona w karcie produktu.

Rys. 1. Informacje o warunkach dostawy przy produkcie

Źródło: i-systems.

Powiadomienie o dostępności

Klientka zobaczyła sukienkę swoich marzeń, jednak rozmiar, który zamierzała kupić, jest w tym momencie niedostępny – takie sytuacje zdarzają się szczególnie często w okresach gorących wyprzedaży sezonowych czy promocji ograniczonych czasowo. Najlepszym rozwiązaniem jest tu możliwość podania adresu e-mail, na który wysłana zostanie informacja, że produkt jest ponownie dostępny. Opcja powiadomienia o dostępności znajduje się zazwyczaj pod rozmiarówką.

Rys. 2. Powiadomienie o dostępności

Źródło: i-systems.

Produkty podobne i powiązane

Aby umożliwić klientowi łatwe odnalezienie asortymentu spełniającego wybrane kryteria, warto wdrożyć opcję wyświetlania produktów podobnych. Na dole karty wybranego produktu wyszczególnione są wówczas inne z tej samej kategorii. Jeśli na przykład szuka on kurtek puchowych w kolorze czarnym, poniżej pokazane będą inne modele z tymi właśnie atrybutami. Kolejną użyteczną funkcjonalnością jest pokazanie produktów powiązanych. Pozwala ona stworzyć zestaw z oglądanym w danej chwili produktem. W przypadku wspomnianej czarnej kurtki puchowej uzupełnieniem mogą być rękawiczki, czapka czy szalik.

Rys. 3. Produkty podobne i powiązane

Źródło: i-systems.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.