How to replace 7 INEFFECTIVE PRACTICES salespeople use with the ones that work well

Surprisingly, when we interview high performing salespeople and ask them what makes them effective, they often cannot tell us. It’s like interviewing naturally gifted athletes and asking what makes them a great football or basketball player. They simply practice the right skills and behaviors and execute flawlessly on the field. Similarly, many top performing sales professionals do the right things intuitively, because they seem like the natural things to do in their role.

SELL_9_28.jpg

However, when we observe the behavior of sales professionals, we can see distinct differences between those who perform at high levels consistently and those who perform at relatively moderate-to-low levels. Fortunately, these skills and behaviors can be learned, providing a model of performance improvement and success for any salesperson.

From our observations in working with over 1.5 million sales professionals all over the world, we see trends in common practices used by most sellers, which are preventing them from performing at higher levels of productivity. These limiting practices and habits include:

  1. Not being agile – pursuing all sales opportunities in the same way.
  2. Not developing a personal brand – lacking situational fluency.
  3. Talking instead of listening.
  4. Selling products, not solutions.
  5. Selling price, not value.
  6. Selling to the wrong people – not getting access to people with power and/or influence.
  7. Lacking discipline based on standards of excellence.

Seller agility

In our book, The Collaborative Sale1, Keith Eades and I described the concept of seller agility: ‘There is not a single “best or only” sales persona that always produces the highest results. Instead, the most effective selling [behavior] matches each specific customer situation and aligns with the buyer’s current state.’ The best salespeople know this intuitively, adjusting their behavior and tactics to align with their buyer’s journey.

When top performing sellers interact with a prospective buyer, they first attempt to answer this critical question: where is this buyer in their journey towards a purchase decision? Selling to an early-stage buyer is different from selling to a late-stage buyer, and sellers need to adjust their selling strategy and tactics to match the buyer’s journey.

Recent research reveals that top performing salespeople employ multiple sales methods that align with different buyer situations2. They are agile in adapting to different types of buyers. Sellers who treat every sales opportunity the same way often find themselves in misalignment with buyers, resulting in a much lower success rate.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.