Jak sobie radzić z odchodzącym kryzysem?

Według najnowszych prognoz NBP, polska gospodarka najgorsze ma już za sobą. Chociaż z kryzysu nie wychodzi tak szybko, jak początkowo zakładano, to jednak ekonomiści są zdania, że będzie lepiej. Wiele firm zastanawia się, czy koniec kryzysu oznacza, że Polacy będą przywiązywać mniejszą wagę do ceny. Czy klienci zapomną o kryzysie i wrócą do dawnych nawyków zakupowych? Co może stanąć na drodze do poprawy rentowności? Co robić, by odpowiednio wykorzystać ożywienie gospodarcze? Jedno jest pewne: wiele będzie zależało od tego, jak działające nad Wisłą firmy przygotują się na wyjście Polski z kryzysu i czy będą potrafiły wykorzystać szanse, jakie niesie za sobą koniec recesji.

Wśród pierwszych skojarzeń, które budzi termin „kryzys”, można odnaleźć określenia nawiązujące do bezrobocia, problemów z pieniędzmi, ograniczonego budżetu czy też wszechobecnego trendu oszczędzania. Oczywiście, wspomniane skojarzenia nie są wynikiem przypadku. Odzwierciedlają one zjawiska, które zazwyczaj nasilają się w czasach recesji. Jak w takim razie radzić sobie z nimi? Zapewne wiele osób spytanych o to, co należy robić w czasach kryzysu, odpowiedziałoby, że pracować więcej, jednak zdecydowanie większa część społeczeństwa skupiłaby się nie na zwiększeniu przychodów, a na ograniczeniu wydatków. Niestety, rynek działa w ten sposób, że ograniczanie wydatków przez jednych uczestników rynku prowadzi do zmniejszenia przychodów innych.

Smart shopperzy

Przyjrzyjmy się na początku zwyczajom klientów. Ostatnimi laty byliśmy świadkami powstawania nowej grupy klientów, tzw. smart shopperów. Atmosfera kryzysu sprawiła, że klienci nie tylko chcą kupić dobry produkt – ale chcą kupić go w dobrej cenie i są w stanie poświęcić czas na wybór najatrakcyjniejszej opcji. Dotyczy to nie tylko osób, które zostały bezpośrednio dotknięte przez kryzys i niejako zmuszone do ograniczenia wydatków, ale również tych, których sytuacja materialna wcale nie uległa pogorszeniu. Nie można jednak zapominać, że w trakcie kryzysu najbardziej ucierpiały przedsiębiorstwa – szczególnie małe i średnie. To właśnie one stanęły przed koniecznością ograniczania wydatków i to właśnie one, by przetrwać, musiały stać się szczególnie smart. W wyniku kryzysu pracownicy odpowiedzialni za zakupy do firm byli poddani szczególnie dużej presji. Z jednej strony, firmy musiały ograniczać wydatki, z drugiej zaś nie mogły z dnia na dzień odebrać swoim pracownikom tego, do czego same przez lata ich przyzwyczajały. Przykładem może być tutaj chociażby zapewnianie pracownikom odpowiednich warunków pracy, zaczynając od klimatyzacji, a kończąc na wodzie, kawie czy też herbacie. Co zrobiły firmy w takiej sytuacji? To samo, co przeciętny smart shopper – szukały najlepszej oferty. Coraz więcej klientów – niezależnie od tego, czy mowa tu o osobach fizycznych, czy też firmach – przed wydaniem pieniędzy poświęca czas na zbieranie informacji oraz ocenę atrakcyjności różnych dostępnych na rynku rozwiązań. Powszechność oraz łatwość, z jaką klienci mogą obecnie dokonywać porównań, sprawiają, że udział zakupów nieprzemyślanych w zakupach ogółem wciąż widocznie się zmniejsza.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.