Wytycz drogę robotowi

  • Czym jest sitemapa i jak wpływa na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce?
  • Jak wygenerować sitemapę dla swojego sklepu?
  • Jakie błędy najczęściej pojawiają się w sitemapach?
ECOM_12_75.png

Skuteczność sitemapy trudno udowodnić licznymi przykładami, a mimo to jest stałym punktem w zaleceniach dotyczących optymalizacji stron WWW. Jeśli coś może pomóc, jest banalnie proste, to dlaczego z tego rezygnować? Mapa strony to dziś must have, którego nie odpuści żaden pozycjoner.

O mapie strony możemy mówić w dwóch przypadkach. Pierwszy, od którego wszystko się zaczęło, to mapa html. W początkach Google popularne było dodawanie takiej mapy do strony WWW. Pełniła ona rolę schematu całej witryny dla użytkownika, który dzięki temu mógł sprawdzić, z jakich podstron się składa. Dziś takich map się już nie dodaje, a jeśli jakiś twórca strony się o to pokusi, powinien raczej zabiegać o to, by była jak najrzadziej potrzebna. Dobre menu i przejrzysta struktura strony są znacznie ważniejsze niż mapa strony.

Drugim przypadkiem, w którym mamy do czynienia z mapą strony jest mapa w formie pliku XML. W odróżnieniu od mapy html, nie jest ona widoczna dla użytkownika i nie wnosi dla niego żadnej wartości. Mapa XML to spis wszystkich podstron witryny z uwzględnieniem ich hierarchii, a także dat ich modyfikacji. Ma za zadanie przede wszystkim zakomunikować robotom Google, które podstrony naszej witryny uznajemy za wartościowe na tyle, by zaindeksować je w wynikach wyszukiwania Google. Dodatkowo dostarczamy robotom informację o strukturze witryny i zależnościach pomiędzy podstronami. To ważna funkcja w przypadku, gdy mamy w swoim sklepie podstrony niepodlinkowane do żadnej innej strony, a więc nie można do niej dotrzeć poprzez przeklikanie się ze strony głównej.

Jedna mapa czy więcej?

Standardowo pojedynczy plik XML z mapą strony może zawierać maksymalnie 50 000 adresów URL i nie powinna przekraczać rozmiaru 50 MB. O ile przy stronach lokalnych, usługowych firm ten warunek łatwo spełnić, sklepy internetowe mogą napotkać trudności. Wiele serwisów e-commerce już samych produktów ma więcej niż 50 000 i składa się z większej liczby podstron. Jak sobie z tym poradzić? Nie musimy tworzyć jednego pliku dla całego sklepu. Wręcz zalecane jest podzielenie witryny za pomocą map tak, aby każdy z plików zawierał znacznie mniej adresów URL. Możemy przykładowo stworzyć osobną mapę dla kategorii produktowych, dla produktów i dla stron z poradami.

Warto dodać, że przy kilku sitemapach niezbędne jest stworzenie dodatkowej mapy, która pokaże robotom Google, jak poruszać się po plikach. Całość możemy skompresować do wspólnego folderu w formacie gzip, z tą uwagą, że wpłynie to na adres mapy strony. Przy jednym pliku mamy domyślnie adres typu:

www.adres-strony.pl/sitemap.xml

Natomiast w przypadku wielu map w skompresowanym folderze otrzymamy np:

www.adres-strony.pl/sitemap.xml.gz

Jak wygenerować mapę strony?

Generowanie mapy strony jest bardzo proste.

1. Sklep na Wordpressie

W przypadku sklepów internetowych zbudowanych na Woocommerce, czyli na Wordpressie, jest to najprostsze. Wystarczy skorzystać z odpowiednich funkcji wtyczki SEO Yoast, a ona już zrobi wszystko za nas, łącznie z dodaniem mapy do strony. Można sięgnąć także po wtyczki stworzone do generowania map, np. Google XML Sitemaps.

2. Sklep na popularnej platformie e-commerce

Większość platform e-commerce posiada funkcję generowania mapy strony. Należą do nich m.in.:

  • PrestaShop – konieczne jest zainstalowanie płatnego dodatku,
  • Shoper – mapę znajdziemy w panelu administracyjnym sklepu, korzystając ze ścieżki dostępu: Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap,
  • Magento – mapę tworzymy wchodząc kolejno w System > Configuration > Catalog > Sitemap i następnie wybierając budowę pliku, tzn. czy adresy URL mają wyświetlać się w formie listy, drzewka, czy w formie zagnieżdżonej,
  • Shoplo – tworzy automatycznie mapę strony,
  • Shopify – tworzy automatycznie mapę strony,
  • Comarch – konfiguracja mapy strony dostępna jest w panelu administracyjnym: Pozycjonowanie > Mapa strony XML.

Warto sprawdzić, czy nasz system e-commerce także umożliwia automatyczne tworzenie sitemap. Powyższe systemy stosują różne podejścia do map, np. w Shopify otrzymamy domyślnie kilka plików dopasowanych do kategorii produktowych, kolekcji, zdjęć, artykułów na blogu itp. Zaletą korzystania z map stron generowanych w panelu sklepów jest ich automatyczna aktualizacja. Za każdym razem, gdy dokonamy zmian w sklepie, system tworzy zaktualizowaną wersję mapy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.