Fulfilled by Amazon, czyli czy FBA się opłaca?

  • Na czym polega opcja Fulfilled by Amazon i czym się różni od opcji Fulfilled by Merchant?
  • Z jakimi kosztami wiąże się korzystanie z FBA?
  • Czym różnią się warianty European Fulfillment Network (EFN) oraz Pan-European?
ECOM_24_28.jpg

Dostarczamy produkty do magazynu Amazon i logistyka firmy zajmuje się całą resztą, gdy dojdzie do sprzedaży. Wygodne? Tak. Ale czy opłacalne? Zastanawiamy się, czy współpraca z Amazon faktycznie wychodzi na plus.

Amazon daje sprzedawcom łatwy sposób na prezentowanie swoich produktów globalnej publiczności. Rozpoczęcie działań na platformie może wydawać się na pierwszy rzut oka nieco przytłaczające i takie też jest. Jeśli chcemy rozpocząć sprzedaż naszych produktów na Amazonie, pierwszym krokiem jest decyzja o wyborze opcji Fulfilled by Amazon (FBA) lub Fulfilled by Merchant (FBM).

FBA oznacza, że wysyłamy swoje produkty do magazynu Amazon, a kiedy dojdzie do sprzedaży, to Amazon wysyła je bezpośrednio do klientów. To bardzo wygodne, ale uwaga: oprócz miesięcznej opłaty za usługę musimy także płacić miesięczne opłaty za przechowywanie zapasów. Jest to więc usługa płatna, ale warto wiedzieć, że w tym przypadku Amazon zajmuje się również wszelką obsługą klienta. Jeśli więc nie mamy miejsca na przechowywanie towaru, a dodatkowo nasze produkty są raczej małe i lekkie, FBA będzie wygodną opcją.

Z drugiej strony mamy do wyboru FBM. W tym wypadku przechowujemy i wysyłamy produkty samodzielnie, a także w pełni zajmujemy się obsługą klienta. Poza zatroszczeniem się o wysyłki powinniśmy mieć w tym wypadku skonfigurowany system do obsługi zapytań i wszelkich problemów, które mogą dotyczyć zakupów i samych produktów (zwłaszcza w kontekście dostaw). Z analiz Amazon wynika, że po usługę FBM najczęściej sięgają sprzedawcy, którzy handlują nieporęcznymi, dużymi i ciężkimi produktami, które w dodatku nie są zbyt często kupowane. Wówczas nie chcą płacić za przechowywanie produktów na magazynie, wychodząc z założenia, że to im się po prostu nie opłaca. Im bowiem więcej miejsca zajmuje dany produkt, tym więcej płacimy za jego długoterminowe przechowywanie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.