Savoir-vivre w sprzedaży: „Może omówimy wszystko podczas lunchu?”

Biznesowe spotkania w restauracjach są częścią naszej pracy. Wyjście z biura daje poczucie mniej formalnej atmosfery, a wspólne spożywanie posiłków jest okazją do budowania dobrych relacji z kontrahentami. Pamiętaj jednak o tym, że to wciąż przede wszystkim rozmowa biznesowa i wszelkie gafy mogą się odbić na twoim wizerunku.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_19_42.jpg

Wyjście z klientem do restauracji jest doskonałą okazją do zbudowania pozytywnego wizerunku, podziękowania za udaną transakcję czy sprowadzenia negocjacji na mniej formalne tory.

Wybór miejsca spotkania

Podstawą sukcesu spotkania biznesowego jest wybór restauracji i stolika. Musisz postawić na sprawdzony lokal, dopasowany do branży, którą reprezentujesz i do estetyki twojego klienta. Najważniejsze, by lokal znajdował się w dogodnej lokalizacji (z łatwym dojazdem i miejscami parkingowymi), był czysty oraz spokojny (bez głośnej muzyki). Wybrana restauracja powinna zapewniać komfort i dyskrecję rozmowy. Nie zgadzaj się na stolik położony przy toaletach czy przy wejściu. Ciągłe przechodzenie gości powoduje zamieszanie i może przeszkadzać w prowadzeniu swobodnej konwersacji. Unikaj miejsc, w których goście niemal stykają się plecami. Stoliki powinny znajdować się w rozsądnej odległości od siebie.

Jeżeli nie znasz preferencji kulinarnych rozmówcy, w dobrym tonie będzie zapytać go o rodzaj preferowanej kuchni. Jeśli nie masz okazji, by się tego dowiedzieć – warto na pierwsze spotkanie wybrać miejsce, w którym serwuje się dania tradycyjne oraz wegetariańskie.

Pamiętaj o wcześniejszej rezerwacji stolika. Jeśli pojawi się pomysł spontanicznego spotkania biznesowego w konkretnej restauracji – zadzwoń, by upewnić się, czy mają wolne miejsca. Jeżdżenie z klientem z miejsca na miejsce w poszukiwaniu stolika jest niepoważne.

Niedopuszczalne jest spóźnienie się na spotkanie. Również ty nie masz obowiązku czekać na spóźnialskich dłużej niż 10–15 minut. Dłuższe oczekiwanie byłoby nietaktem wobec gości, którzy przybyli punktualnie. Najlepiej byłoby przyjechać na miejsce około 10 minut wcześniej i zaczekać na klienta. Jeżeli jednak dotrzecie do restauracji w tym samym czasie – przepuść go przodem. Również on jako pierwszy powinien zamówić wybrane przez siebie potrawy.

8 rzeczy, których nie należy robić podczas spotkań biznesowych w restauracji

  1. Stół w restauracji nie jest biurkiem. Służy do zjedzenia przy nim posiłku. Wykładanie na niego całej zawartości kieszeni (telefonu komórkowego, portfela, kluczy itp.) jest nieeleganckie i niehigieniczne. Nie trzymaj na stole łokci – nie przystoi.
  2. Nie wydmuchuj nosa w serwetkę, którą następnie odłożysz na stół lub talerz. To nieestetyczne. Idealnie byłoby oczyścić nos w toalecie. Jeżeli zdarzy ci się, że przy rozmówcy kichniesz i będziesz zmuszony wytrzeć nos, schowaj chusteczkę do torby. Nie wypychaj nią kieszeni od garnituru, ponieważ gdy wstaniesz – będziesz wyglądać mało profesjonalnie. Silne przeziębienie jest podstawą do przełożenia spotkania. Nikt nie lubi podawać ręki osobie, która dużo kicha i kaszle. Twój brak troski o zdrowie rozmówcy może zostać potraktowany jako lekceważenie i dbanie tylko o własny interes.
  3. Nie namawiaj klienta, aby zamówił alkohol. Jeśli odmawia, mówiąc, że musi jeszcze wrócić do biura – ty również nie pij. Po pierwsze byłoby to niegrzeczne, a po drugie – ty również jesteś w godzinach pracy. Za takie przewinienie może grozić ci dyscyplinarne zwolnienie. Namawianie do picia może sugerować, że chcesz upić klienta, żeby coś na nim wymusić. Alkohol na spotkaniach biznesowych, zwłaszcza na początku relacji, jest niedopuszczalny (chyba że mówimy o branży monopolowej i chodzi o degustację trunków). Wzniesienie toastu jest dopuszczalne po udanej wspólnej transakcji czy zawarciu porozumienia – zazwyczaj podczas uroczystej kolacji. O tym, czy podczas spotkania w ogóle pojawi się alkohol, decyduje osoba najwyższa rangą. Jeżeli korzystasz z kieliszka, to zawsze trzymaj go za nóżkę, nigdy za kielich.
  4. Nie sugeruj klientowi, żeby wybierał najtańsze dania z karty. Wybierz restaurację odpowiednią dla twojego budżetu. Musisz być przygotowany na to, że twój towarzysz wybierze jedno z droższych dań, chociaż takie zachowanie może sugerować nadużywanie gościnności oraz nieznajomość dobrych manier.
  5. Nie zamawiaj dań, które mogą być trudne w spożyciu: spaghetti, raki, homary, krewetki w pancerzykach, małże i ślimaki w muszlach mogą pryskać na wszystkie strony, ubrudzić ciebie, obrus i twojego gościa, a ty możesz wyglądać mało profesjonalnie, „goniąc” jedzenie po talerzu. Pamiętaj, że na zakończenie spotkania musisz podać rękę swojemu rozmówcy – jeśli będzie kleiła się od homara, czy pachniała krewetkami, możesz wzbudzić niesmak u swojego klienta.
  6. Unikaj potraw, które łatwo wchodzą pomiędzy szczeliny zębowe, np. szpinak, makowiec czy niektóre gatunki mięsa. Nie chcesz przecież, żeby twój gość stale patrzył na twoje zęby, zamiast skupić się na rozmowie. Nigdy nie używaj wykałaczki przy stole, nawet jeśli zasłonisz usta dłonią. Jeśli potrzebujesz jej użyć, udaj się do łazienki w przerwie pomiędzy daniami lub po zakończonym posiłku.
  7. Podczas spotkania biznesowego nie wolno poruszać tematów politycznych, religijnych ani kontrowersyjnych. Spotkanie powinno być miłe, lekkie i bezstresowe.
  8. Nie używaj telefonu, jeśli nie oczekujesz ważnej rozmowy (o czym należy uprzedzić wcześniej swojego klienta) – wyłącz w nim dźwięk i schowaj go. Pisanie wiadomości podczas spotkania z klientem jest oznaką braku szacunku do rozmówcy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 44% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.