Na fali trendów

  • Jak badać trendy rynkowe?
  • Jak w praktyce trendy wpływają na sprzedaż?
  • Skąd czerpać informacje o trendach?
SS_60_41.jpg

Zmieniająca się rzeczywistość przynosi nam zarówno zagrożenia, jak i szanse. Działy sprzedaży bacznie obserwujące trendy rynkowe mogą znaleźć nowe okazje sprzedażowe i wyprzedzić konkurencję.

Sprzedawcy żyją w pędzie. Gonią ich terminy i klienci, a oni sami próbują dogonić swoje targety. Trudno więc wygospodarować im czas na to, by móc spokojnie przyjrzeć się trendom rynkowym. Warto to jednak robić regularnie, bo tam, gdzie są trendy, są też zmiany, a te mogą nieść ze sobą realne szanse sprzedażowe.

Czym są trendy i jak je badać?

Trendy to istotne zmiany, które już rozpoczęły się w naszym otoczeniu lub też wkrótce mają się rozpocząć. Oczywiście o trendach mówimy też w kontekście krótszego okresu, np. jako o pewnych sezonowych modach. W biznesie tym mianem obejmujemy jednak te zmiany, które będą nas dotykać w dłuższej perspektywie. Rozpoznając taki czynnik, władze firmy powinny się zastanowić, czy niesie on ze sobą szanse lub zagrożenia dla przedsiębiorstwa, a także jak się do nich przygotować. Chciałabym skupić się przede wszystkim na tym, jak analiza trendów może zostać użyta do tego, by dobrze wykorzystać te nadchodzące do wzmocnienia sprzedaży. W literaturze tematu można trafić na wiele różnych modeli dotyczących badania trendów. Większość z nich odwołuje się do macierzy PEST, którą chciałabym tu się posłużyć.

Model ten mówi, że powinniśmy obserwować cztery główne grupy zachodzących zmian:

  • P – czynniki o podłożu prawnym i politycznym,
  • E – czynniki o podłożu ekonomicznym,
  • S – czynniki o podłożu społecznym,
  • T – czynniki o podłożu technologicznym.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.