Klienci z różnych stron świata: Japonia

Japonia to kraj, od którego dzieli nas nie tylko ponad osiem i pół tysiąca kilometrów, ale także wiele aspektów kulturowych. Japończycy inaczej pracują, inaczej się zachowują, inaczej się komunikują. Liczba różnic pomiędzy nami a Japończykami jest bardzo duża. Warto się z nimi zapoznać, gdyż prawdopodobieństwo zawodowego zetknięcia się z przedstawicielami tej kultury jest wysokie. Nawet jeśli nie będzie nam dane współpracować z firmami japońskimi bezpośrednio w ich pięknym kraju, to możemy się spotkać z japońskimi kontrahentami mieszkającymi i pracującymi w Polsce.

AS_34_22.jpg

Japonia, jak wiele innych państw azjatyckich, charakteryzuje się kulturą kolektywistyczną. Oznacza to, że duża wartość jest przykładana do grupy i relacji między jej członkami. W kulturach indywidualistycznych, czyli większości kultur Zachodu, większą wagę przykłada się do pojedynczych osób. Japończycy szanują relacje z innymi ludźmi, bardzo ważna jest dla nich harmonia między członkami grupy. Dlatego też nigdy nie odmówią lub nie skrytykują drugiej osoby wprost. Dla wielu osób z Zachodu może to być frustrujące, a nawet uznawane za brak szczerości. Dla nas ważne jest, żeby zrozumieć przekaz, nawet jeśli będzie on bolesny – bo przecież chodzi o wykonanie zadania i dotarcie do celu. Dla Japończyka ważniejsze będzie to, aby uniknąć urażenia drugiej osoby.

Relacje są w cenie

Japończycy nastawieni są na budowanie długotrwałych relacji. Ważna jest dla nich lojalność. Nie będą zainteresowani jednorazowym kontraktem, wolą wybrać partnera, z którym będą współpracować przez dłuższy czas. Kolektywizm Japończyków widoczny jest także w sposobie podejmowania decyzji. Proces ten nazywany jest ringi. Decyzje podejmuje się grupowo, co może zająć dużo czasu. Jest on przeznaczony również na budowę fundamentów współpracy i wzmocnienie relacji – co nam może się kojarzyć z bezsensownym marnowaniem czasu. Podejmowanie decyzji odbywa się grupowo.

Japonia jest kulturą dość mocno hierarchiczną. Na swoją pozycję i status ciężko pracuje się latami. Większość Japończyków wiąże się z konkretnym miejscem pracy nawet na całe życie i powoli pnie się po szczeblach kariery. Hierarchiczność kultury japońskiej wydaje się jedynym podobieństwem między nami a Japończykami. Dzięki tej świadomości może nam być łatwiej zrozumieć sposób odnoszenia się do osób o wyższej pozycji czy statusie.


Etykieta biznesowa

  • Ukłon na powitanie jest powszechny między Japończykami, ale w przypadku zagranicznych partnerów są bardziej wyrozumiali. Lekkie skinienie głowy będzie jednak jak najbardziej na miejscu.
  • Punktualność jest bardzo ważna, Japończycy są świetnie zorganizowani. Przybycie na czas będzie okazaniem szacunku dla ich oczekiwań.
  • Skromny strój i dodatki w zupełności wystarczą, nie przesadzajmy z oryginalnością.
  • Wizytówki wręcza się dwiema rękami, stroną z nazwiskiem i tytułem do góry. Przyjmuje się je z szacunkiem, także oburęcznie. Klient wręcza wizytówkę jako drugi. Bardzo ważne jest przechowywanie ich w wizytowniku, a nie w kieszeni.
  • Wręczanie upominków jest mile widziane, mogą to być gadżety firmowe lub regionalne pamiątki. Ważna jest nie tylko zawartość prezentu, ale także forma, warto go zatem ładnie opakować.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.