Jak uniknąć odpływu klientów w przypadku odejścia obsługującego ich handlowca?

  • Czy odejście handlowca musi pociągać za sobą odejście klienta?
  • Jakie działania warto wprowadzić jako procesy, które ochronią firmę przed ewentualnymi problemami związanymi z próbą przejęcia klientów przez odchodzących pracowników?
  • Czy umowy lojalnościowe rozwiązują problem ewentualnych przejęć klientów?
SS_56_65.jpg

Zacznę od przykładu z życia: duża, ogólnopolska firma produkcyjna miała problem z dystrybucją produktów w województwie śląskim. Na tym terenie nigdy nie udało się jej zbudować mocnej pozycji. Chcąc przełamać ten impas, postanowiła skorzystać z możliwości zakupu małej konkurencyjnej firmy, działającej lokalnie (producenta z tej samej branży).

Pomysł wydawał się bardzo dobry. Pozwalał zapełnić lukę w sieci dystrybucyjnej. Doszło do transakcji wartej kilka milionów złotych. Wartością w tym przypadku nie były maszyny czy nieruchomości, ale sprawnie działająca, lokalna sieć dystrybucji.

Następnie rozpoczął się proces dostosowywania przejętej firmy do modelu działania całej organizacji. Nastąpiły niezbędne zmiany, których wynikiem było odejście dwóch przedstawicieli handlowych przyzwyczajonych do kompletnie innego stylu pracy niż ten, którego oczekiwali od nich nowi właściciele przedsiębiorstwa.

Nikt specjalnie się tym nie przejął, wychodząc z założenia, że taka rotacja może mieć miejsce. Problem był tylko taki, że po odejściu tych dwóch pracowników, odeszło następnych dwóch z działu obsługi zamówień. Po roku okazało się, że cały biznesplan jest nie do zrealizowania. Strategiczni klienci wraz z handlowcami przeszli do innych dostawców. Cała transakcja okazała się więc nieopłacalna.

Jak zwykle w takich przypadkach, szukano winnych zaistniałej sytuacji, co oczywiście w niczym nie pomogło.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.