Remedium dla zespołów w kryzysie

  • Czy w czasach ciągłej zmienności można rozwijać pracowników metodami z czasów stabilizacji?
  • Dlaczego w wielu firmach na Zachodzie uczy się handlowców wyłącznie wiedzy produktowej oraz technik teatru improwizacyjnego?
  • Jak wykorzystać narzędzia impro do integracji, podniesienia elastyczności, kreatywności oraz efektywności zespołu?
SS_55_81.jpg

Daniel Pink, autor bestselleru Drive, w książce Jak być dobrym sprzedawcą zaskakuje czytelników stwierdzeniem, że wiele najlepiej funkcjonujących firm na Zachodzie ogranicza szkolenia dla nowych pracowników wyłącznie do wiedzy produktowej/usługowej oraz... organizuje dla nich warsztaty z technik teatru improwizacyjnego. Co ma wspólnego improwizacja z biznesem oraz szczepionką na kryzys?

Z odwagą w nieznane

W dobie pandemii skupiamy się często na tym, co złe. Na stratach i obniżonym samopoczuciu, na bezsilności i braku. A gdyby tak odwrócić tę sytuację i, skupiając się na stanie faktycznym, dostrzec jej jasne strony? Tu z pomocą przychodzi improwizacja.

Zakłada ona zmierzanie w nieznanych kierunkach bez wcześniej ustalonych zamierzeń i nadziei na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Improwizacja jest kroczeniem po nieznanym terenie i wyczuciem tego, co tu i teraz jest możliwe do odkrycia, zrobienia, osiągnięcia.

W czasach, w których przyszło nam żyć, nauka odnalezienia się w nieznanym może się okazać niezwykle cenna i inspirująca. Warto zaznaczyć, że improwizacja nie jest jednak działaniem irracjonalnym lub szalonym procesem. To zamierzona, dopasowana do sytuacji zmiana wcześniej podjętego planu w reakcji na nieprzewidziane warunki.

Błędy jako prezenty

Improwizacji przyświeca traktowanie błędów niczym prezentów. Improwizacja uczy, jak posiąść odpowiednie narzędzia, które pomogą nie tylko odnaleźć się w nowej sytuacji, ale też stworzyć w jej ramach komfortową i obfitującą w cudowności przestrzeń.

Koronawirus jest swoistym błędem w systemie, czymś, czego nie planowaliśmy. Pragnęliśmy przecież rozwoju, ciągłego podwyższania kompetencji oraz stabilizacji. To, co mamy, to niestabilność i kryzys. Jak możemy sobie z tym poradzić?

Mamy dwa wyjścia. Pierwsze z nich to czekanie, aż niekorzystne warunki się zmienią. Drugie natomiast to spontaniczna zmiana w nas i korzystanie z naszych zasobów – podobnie jak w improwizacji. Powszechnie znaną zasadą w teatrze improwizacyjnym jest akceptacja, czyli przyjęcie obecnego stanu rzeczy i reakcja na zaistniałe okoliczności. Co dobrego możesz dostrzec w „tu i teraz“?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.