Rockowo, sprzedażowo

  • Co zespoły rockowe mają wspólnego ze sprzedażą?
  • Jakie inspiracje do codziennej pracy menedżer sprzedaży może czerpać m.in. z dokonań The Rolling Stones czy Lou Reeda?
SS_54_88.jpg

Sprzedaż to nasze codzienne profesjonalne życie. Podróże służbowe, hotele, targi, spotkania z klientami, aplikacja Teams w telefonie. Inspirację do zmagań z codziennością handlowców można odnaleźć w radiu, na płytach czy Spotify. Jak? Kapele rockowe przechodzą często podobne zmagania jak zespoły sprzedażowe. Walczą o uwagę słuchaczy jak my o uwagę klientów. Mają wizje oraz wyznaczają cele. Pokonują przeciwności losu. W tekście dzielę się kilkoma historiami, których doświadczyłam i fragmentem moich rockowo-sprzedażowych inspiracji.

O.N.A.

Lata 90. ubiegłego wieku, listopadowy wieczór: zimno, ciemno, wieje i pada. Idę ulicami Świdnicy, glany wręcz walą o mokre kocie łby. Stary skórzany trencz i bluza z kapturem zastąpiły mi parasolkę. W kieszeni płaszcza złożony na pół bilet na koncert był gwarancją do przeniesienia się w inną rzeczywistość. Do klubu na kilkaset osób wchodziło wówczas kilkukrotnie więcej uczestników. Łączyła nas niewidzialna nić porozumienia. W małym miasteczku na prowincji grała kapela ze „świata”, rozpoznawaliśmy ich, kupowaliśmy ich kasety magnetofonowe. Sprytni nagrywali ich utwory z Trójki, a ci, którzy szli po linii najmniejszego oporu przegrywali utwory od tych pierwszych. Wszyscy tej nocy szliśmy posłuchać naszej rówieśniczki. Pewnie po koncercie i ona będzie w Bunkrze. Każdy z nas wierzył w swój potencjał ukryty wewnątrz młodej głowy. W małym miasteczku większość marzyła o karierze, której była świadkiem i którą właśnie oglądała na scenie. Dwóch doświadczonych muzyków zaprosiło do współpracy zbuntowaną nastolatkę. Wiedzieli, że jest utalentowana i uwierzyli w jej potencjał, wystartowali z projektem O.N.A.

Fakt: ekspert zawsze się obroni, nawet kiedy podejmuje ryzykowne decyzje. Dlaczego więc boimy się zatrudniać do swoich zespołów sprzedażowych handlowców spoza naszej branży? Przerzucając ogłoszenia w sieci, ciągle widzę: „mile widziane lub wymagane doświadczenie w sektorze xyz”. Gdyby Skawiński pozostał przy Kombi i nie dał szansy Chylińskiej, nie byłoby O.N.A, nie usłyszelibyśmy jednego z najlepszych żeńskich głosów rockowych (a może usłyszelibyśmy, tylko później?). W niepewnych czasach, kiedy rock wdzierał się do świeżych demokratycznych serc, ktoś podjął ryzyko i zabrał się do pracy. Połączył ich cel i przekonanie, że to ich czas, że teraz wykorzystają potencjał do działania.

Inspiracja: przyjrzyj się swojemu sprzedażowemu otoczeniu i zdefiniuj potencjał, który w nim drzemie. Nazwij obawy najsłabszych handlowców i zapytaj, dlaczego przestali wierzyć we wspólny projekt. Przyjrzyj się, z jakich rozwiązań korzystają inne branże. Zmień bit z disco na rocka. Bądź plastycznym, otwartym na zmiany liderem. Eksperymentuj, nie wyważaj otwartych drzwi, zwłaszcza wyzbądź się przekonań.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.