Excel jako system CRM, cz. II - Tabele i filtrowanie

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np.: pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Prezentujemy cykl artykułów, w których pokażemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

AS_13_57.jpg

Nie każdy zbiór danych w Excelu jest tabelą Excela. Może wyglądać jak tabela, mieć wyróżnione nagłówki danych dla każdej kolumny i wpisane informacje w komórki poniżej (rys. 1), ale żeby faktycznie zbiór danych był traktowany przez Excela jako tabela, musimy mu o tym powiedzieć.

Aby to zrobić, zaznacz pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie wybierz polecenie Tabela z karty Wstawianie (rys. 2).

Filtrowanie tabel

Co zyskamy, gdy Excel będzie traktować nasz zbiór danych jako tabelę? Pierwsza funkcjonalność to styl formatowania i prywatny zestaw filtrów podpięty pod konkretną tabelę, a nie arkusz, dzięki czemu można filtrować różne zestawy danych w tym samym arkuszu.

Filtry są przydatne, gdyż możemy wyświetlać tylko te wiersze, które zawierają interesujące nas informacje. Przykładowo, jeśli rozwiniemy filtr dla kolumny Sprzedawca (kliknij na mały kwadracik w komórce nagłówka tej kolumny), to zobaczymy listę unikatowych elementów z kolumny (w tym przykładzie sprzedawców – rys. 3).

Wystarczy, że klikniesz na polach wyboru, by zaznaczyć lub odznaczyć te elementy, które chcesz, żeby się pokazywały lub nie. Wersja Excela 2010 i nowsze umożliwiają korzystanie przy filtrowaniu z pola wyszukiwania, w które wystarczy wpisać frazę (krótki tekst), a Excel ograniczy listę tylko do tych elementów, które zawierają wpisaną frazę (rys. 4).

Analogicznie do filtrowania kolumn zawierających tekst, możemy filtrować kolumny zawierające liczby. Excel przy liczbach również tworzy listę unikatowych elementów, w których można wyszukiwać wspólne frazy, ale w tym przypadku ta funkcjonalność jest znacznie mniej przydatna (chyba że mówimy o liczbach stanowiących numer seryjny etc.).

Dużo bardziej przydatną funkcjonalnością są filtry liczb (rys. 5).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.