Design thinking - różnice w projektowaniu systemów B2C i B2B

  • Czym jest Design Thinking?
  • Jakie są etapy projektowania systemów e-commerce B2C i B2B?
  • Kto powinien uczestniczyć w procesie projektowania systemów e-commerce?
ECOM_14_55.jpg

Udostępnienie klientom innowacyjnych narzędzi i rozwiązań e-commerce niejednokrotnie decyduje o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa i daje szansę na rywalizację z większymi konkurentami. Ważne jest, aby narzędzia te uwzględniały specyfikę branży, oczekiwania grupy docelowej oraz wiedzę ekspercką z zakresu użyteczności i funkcjonalności systemów e-commerce. Służą temu kreatywne metody pracy, łączące doświadczenie osób z różnych obszarów biznesowych firmy z wiedzą specjalistów e-commerce. Dlatego nowoczesne systemy e-commerce, zasługujące na miano systemów nowej generacji, powinny powstawać przy wykorzystaniu metody projektowania Design Thinking.

Funkcjonalności i użyteczność systemów e-commerce

Przy tworzeniu wymagań dotyczących systemów e-commerce w trakcie analizy przedwdrożeniowej, która poprzedza prace projektowe, tworzone są warunki, kryteria i cele biznesowe, jakie ma spełniać sklep internetowy lub platforma B2B. Kryteria te zwykle podzielone są na wymagania funkcjonalne oraz na wymagania procesowe, wśród których jednym z głównych założeń jest wysoki poziom użyteczności. Zawartość oraz układ interfejsów systemu e-commerce powinny być dostosowane do specyfiki produktu, branży oraz grupy docelowej odbiorców. Dlatego projektowanie i tworzenie rozwiązań e-commerce to złożone procesy, które uzależnione są od wielu czynników.

E-commerce w duchu Design Thinking

Design Thinking to proces szybkiej i efektywnej pracy, a tym samym najlepszy sposób na weryfikację pomysłów dotyczących wprowadzenia innowacji do firmy, w tym także systemów sklepów internetowych B2C i systemów B2B. Do głównych założeń tej metodologii należy stworzenie rozwiązania zgodnego z potrzebami grupy docelowej oraz skrócenie procesu projektowania, m.in. poprzez szybką weryfikację pomysłów oraz podejmowanie istotnych decyzji dla projektu.

Tworzenie zespołu projektowego

Przed rozpoczęciem pracy nad projektem istotne jest, aby dobrze dobrać zespół projektowy, który powinien składać się z wybranych specjalistów ze strony inwestora oraz ekspertów firmy odpowiedzialnej za przeprowadzenie wdrożenia. Osoby odpowiedzialne za obsługę klientów i inni pracownicy firmy, którzy na co dzień zmagają się z konkretnymi problemami, będą najlepszym źródłem wiedzy potrzebnej do określenia oczekiwań użytkowników systemu e-commerce. Dzięki połączeniu różnych kompetencji członków zespołu, potrzebnych do wytworzenia i prawidłowego funkcjonowania systemów B2C i B2B, można zminimalizować ryzyko wystąpienia w czasie przebiegu tego procesu potencjalnych, późniejszych komplikacji oraz najlepiej zoptymalizować działanie systemu.

Uczestnicy procesu projektowego systemu e-commerce po stronie klienta

  • Inwestor. Najczęściej jest to osoba odpowiedzialna za ostateczne podjęcie decyzji o tworzeniu systemu. Z reguły jest to właściciel lub prezes firmy, który powinien być informowany o postępach prac nad projektem.
  • Osoba z działu marketingu, która posiada kompetencje do wytworzenia najtrafniejszej komunikacji dla klientów oraz może ocenić, która z nich do tej pory wpłynęła najskuteczniej na użytkowników. Posiada szeroką wiedzę na temat grupy docelowej.
  • Osoba odpowiedzialna za obsługę klientów. Codzienna praca z klientami pozwala jej dogłębnie zrozumieć, kim są klienci i jakie mają potrzeby, na jakie problemy trafiają oraz np. to, co im się podoba, a co chcieliby zmienić w obecnie funkcjonującym oprogramowaniu lub procesach. Klienci w komunikacji ze swoim opiekunem potrafią być bardziej bezpośredni niż z kimkolwiek innym z firmy.
  • Ekspert ds. technicznych. Osoba ta najlepiej rozumie techniczne aspekty funkcjonowania aktualnego systemu i przyszłe jego potrzeby. Dysponuje wiedzą w zakresie możliwości integracji systemów funkcjonujących w firmie z systemem e-commerce.
  • Osoby, odpowiedzialne za obsługę aktualnego systemu e-commerce. Jeżeli takowy system wcześniej istniał, takie osoby posiadają wiedzę na temat zmian i możliwych optymalizacji, które mogłyby zautomatyzować ich pracę.
  • Wszystkie inne osoby, które mają jakikolwiek wpływ na przyszłe lub aktualne rozwiązanie do sprzedaży online.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.