Planowanie i rozliczanie pracy podległych pracowników

  • Jaki powinien być współczesny przywódca zespołu handlowego?
  • Jak zarządzać, by w polskich warunkach zbudować Dream Sales Team?

Budowa silnego zespołu handlowego to operacja na żywym organizmie, której powodzenie zależy od wielu czynników. Aby zakończyła się pełnym sukcesem, należy zadbać o każdy detal i dopilnować, by nic nie zakłóciło ustalonego planu.

Od 2010 r. buduję zespoły sprzedażowe i jedno wiem na pewno: „Stado baranów dowodzone przez lwa zawsze zwycięży ze stadem lwów, dowodzonych przez barana”. Oznacza to tyle, że od przywództwa wszystko się zaczyna i na nim się kończy, zatem aby zbudować silny Dream Sales Team, czyli zespół sprzedaży, który jest skuteczny, zaangażowany i lojalny, trzeba dobrego szefa. Najlepiej lidera, który będzie potrafił porwać ludzi za swoją wizją, a jednocześnie menadżera, który przypilnuje tyłów i zadba o zabezpieczenie zasobów. Realizowanie celów w podległym zespole to kwestia kolejno:

  • dobrego zaplanowania pracy – tak, by najpierw w głowie, a później na papierze stworzyć plan osiągnięcia założonego targetu;
  • zorganizowania jej w taki sposób, aby każdy wiedział, co, kiedy, gdzie i jak ma zrobić;
  • takiego pokierowania zespołem, by zwracać szczególną uwagę na indywidualne problemy pracowników i stosować spersonalizowane podejście, z którym łączy się motywowanie i inspirowanie do sięgania po więcej, a także sprawdzanie, czy założone normy są realizowane i praca posuwa się do przodu w oczekiwanym tempie.

Planowanie pracy

Firmy zarządzające turkusowo czy zespoły samoorganizujące się to z pewnością przyszłość i trend, którego nie można pomijać ani lekceważyć, jednak moje obserwacje z pracy na konsultacjach z dziesiątkami firm i tysiącami pracowników z różnych branż pokazują, że jest to pieśń przyszłości i polski przedsiębiorca nadal chce i lubi zarządzać poprzez cele (tzw. MBO – Management by Objectives). Zarządzając podległym zespołem, warto na początku każdego miesiąca lub chociaż kwartału usiąść i zaplanować pracę podległych sobie pracowników.

Bezpośrednia rozmowa w cztery oczy, podczas której następuje:

  • rozliczenie z wyników za okres od ubiegłej rozmowy,
  • wyznaczenie celów na okres do następnej rozmowy,

powinna stać się stałym, cyklicznym elementem współpracy szefa z pracownikiem.

W trakcie takiej rozmowy menedżer powinien zapytać pracownika o to, jak poradził sobie ze zrealizowaniem celów oraz jakich strategii i metod użył, by osiągnąć oczekiwane wyniki. Jeśli jednak cele nie zostały osiągnięte, poza wysłuchaniem, co stanęło pracownikowi na przeszkodzie, należy zapytać o to, co zrobił, by założone cele jednak zrealizować. W drugiej fazie spotkania należy wyznaczyć nowe zadania, najlepiej „usmartowione”, np. „Oczekuję, że w ciągu następnego miesiąca wyślesz 50 ofert, co przełoży się na 25 spotkań, a następnie na minimum 15 umów. Aby to osiągnąć, musisz tygodniowo wysyłać 10 ofert i odbywać pięć spotkań, czyli twój cel na ten miesiąc to dwie oferty i jedno spotkanie dziennie.”

Organizacja

Aby pracownik mógł zrealizować założone cele w całości, należy mu zapewnić odpowiednie zasoby, czyli minimum: telefon, komputer, biurko. Oczywiście po stronie pracodawcy może być tego dużo więcej: kawa, samochód, papier firmowy, katalogi produktowe, jednak najważniejsze zasoby: pozytywne nastawienie, wiarę w sukces, zaangażowanie, odwagę, motywację i ambicję pracownik powinien nosić w sobie.

Za najważniejsze w kwestii organizacji uważam:

  • zorganizowanie pracownikowi przestrzeni i narzędzi do pracy – spotykam się z firmami, gdzie handlowiec nie ma służbowego komputera i musi pracować na prywatnym, by móc wykonywać swoje obowiązki;
  • ustalenie zasad pracy w zespole, czyli swoiste „expose”, aby każdy znał system kar, nagród, wartości, oczekiwania itp.;
  • ustalenie zakresu zadań i obowiązków pracownika, by dokładnie wiedział, gdzie, co, jak i kiedy ma robić, aby dobrze wypełniać swoje obowiązki;
  • ustalenie procedur, które pozwolą sprawnie poruszać się po procesach w firmie – przykładowo, w jednej z firm, którym doradzam, pracownicy przyjmowali wyłącznie leady sprzedażowe z polecenia, ponieważ procedura pozwalała tylko na obsługę klientów z dostarczonej bazy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.