Zwrot z inwestycji - case study z działu handlowego

W artykule przedstawiamy case study firmy handlowej, która pozyskuje klientów przez zakup leadów od zewnętrznego call center. Zakup bazy klientów jest zatem dla organizacji inwestycją. Po jakim czasie się zwróci oraz z jakim wskaźnikiem ROI?

SS_30_67.jpg

ROI (Return of Investment), czyli zwrot z inwestycji, jest wskaźnikiem rentowności, przy użyciu którego można zbadać efektywność działania jednostki. Wartość wskaźnika wylicza się jako stosunek zysku osiągniętego z inwestycji do nakładów poniesionych na tę inwestycję. Jakie ma on zastosowanie w sprzedaży?

Inwestycja w zakup bazy klientów

Nasza firma handlowa nie pozyskuje klientów samodzielnie, lecz zakupuje bazy danych (leady) osób zainteresowanych zakupem świadczonych przez nią usług od zewnętrznego call center. Za każdego potencjalnego klienta płaci 250 zł. Dlaczego? Ponieważ na podstawie danych z przeszłości oszacowano, że taniej kupić lead niż utrzymywać zespół ludzi zajmujących się pozyskiwaniem nowych klientów – potencjalnych odbiorców usługi oferowanej przez jednostkę. Dzięki temu może skupić się na sprzedaży swoich usług do wstępnie zainteresowanych klientów.

W celu zachęcenia klientów do skorzystania z oferty w pierwszym roku usługa sprzedawana jest za 300 zł (roczny abonament), natomiast jej przedłużenie na kolejny rok kosztuje już 450 zł.

W badanym okresie firma zakupiła około 2500 leadów, za które zapłaciła 625 000 zł. Czy zakup bazy potencjalnych klientów można potraktować jako inwestycję? Jaki będzie ROI na niej? W jaki sposób to wyliczyć? Czy kwota zapłacona za bazę leadów to jedyny koszt takiej inwestycji?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.